Proces Boloński Krajowe Ramy Kwalifikacji |
|
|
|
Cele
Główne cele wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji w Polsce:
- przejście z systemu edukacji opartego na nauczaniu i treściach programowych do systemu opartego na efektach kształcenia,
- kompleksowe porównywanie dyplomów uzyskanych na uczelniach krajowych i na uczelniach zagranicznych, w odniesieniu do Europejskich Ram Kwalifikacji,
- podwyższenie jakości kształcenia,
- bardziej precyzyjna ocena wiedzy, kompetencji i umiejętności studentów i absolwentów,
- stworzenie systemu umożliwiającego realizacji koncepcji uczenia się przez całe życie (Long Life Learning) – m.in. przez wprowadzenie systemu walidacji efektów uczenia się pozaformalnego i nieformalnego i na tej podstawie nadawanie kwalifikacji uczącym się osobom,
- zwiększenie elastyczności systemu edukacji – m.in. przez stworzenie praktycznych możliwości szybkiego reagowania na nowe potrzeby społeczeństwa i rynku pracy,
- zwiększenie mobilności studentów, absolwentów i pracowników - poprzez stworzenie warunków ułatwiających uznawanie w innych krajach, zwłaszcza w państwach członkowskich UE, kwalifikacji nadawanych w Polsce.
|
|
|