Studia dwuletnie magisterskie II stopnia

Terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji

Profil kształcenia: praktyczny
Język wykładowy: polski 

Charakterystyka specjalności:

Studia przygotowują do realizacji terapeutycznych i wychowawczych zadań w placówkach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i diagnostycznych, oferują zdobycie na bazie posiadanego już przygotowania pedagogicznego i studiów I stopnia, kwalifikacji do pracy w charakterze specjalisty terapii pedagogicznej oraz poszerzenie kompetencji w obszarze terapii ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami emocji i zachowania, ADHD, zagrożonego niepełnosprawnością, czy spektrum autyzmu, w tym z wykorzystaniem współczesnych zdobyczy neuroedukacji takich jak trening biofeedback, metoda Warnkego, QEEG, i in.
Absolwent łączy interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności z zakresu działań terapeutycznych z wiedzą o prawidłowościach rozwoju dziecka. Ponadto nabywa umiejętności rozpoznania zaburzeń rozwojowych dziecka i dostosowania pracy do jego potrzeb.
Umie korzystać z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji, również w języku obcym, dzięki czemu może systematycznie pogłębiać i aktualizować swoją wiedzę i umiejętności. Potrafi wspierać rozwój uczniów poprzez optymalny dobór strategii i technik terapeutycznych, rozpoznawać ich potrzeby, a także indywidualizować sposoby ich zaspokajania. Potrafi prowadzić ewaluację własnych działań i modyfikować je w zależności od osiąganych wyników. Studia wyposażają w umiejętności dotyczące współuczestniczenia w przeprowadzaniu diagnozy i terapii dzieci z trudnościami w rozwoju oraz lepszego rozumienia ich problemów.
Absolwent nabywa kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej.

 

Wykaz przedmiotów:

  • Współczesne nurty filozofii z elementami etyki
  • Antropologia kultury
  • Elementy logiki
  • Konteksty socjologiczne edukacji
  • Współczesne nurty i koncepcje w psychologii
  • Acquisition and processing of scientific information from electronic sources (Pozyskiwanie i przetwarzanie informacji naukowej ze źródeł elektronicznych
  • Współczesne problemy edukacji i wychowania
  • Pedagogika komparatystyczna
  • Pedeutologia z deontologią zawodu
  • Komunikacja i kultura języka
  • Modern methods of education (Nowoczesne metody kształcenia)
  • Wybrane problemy andragogiki
  • Wykład monograficzny
  • Metodologia badań w pedagogice
  • Seminarium magisterskie I, II
  • Język obcy I, II
  • Psychologia rozwoju człowieka
  • Psychologia kliniczna
  • Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej
  • Neurobiologiczne podstawy procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych
  • Podstawy neuropsychologii
  • Psychologia osiągnięć szkolnych uczniów
  • Diagnostyka w terapii pedagogicznej
  • Metody terapii pedagogicznej ucznia z trudnościami w uczeniu się
  • Metody terapii dziecka z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego
  • Metody wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością
  • Metody stymulowania potencjału ucznia szczególnie uzdolnionego
  • Trening umiejętności wychowawczych
  • Metody udzielania wsparcia rodzinie
  • Ustawodawstwo społeczne na rzecz dziecka i rodziny
  • Projektowanie programów profilaktycznych,  wychowawczych i terapeutycznych
  • Podstawy terapii logopedycznej
  • Wykorzystanie technologii informatycznych w terapii
  • Neurotechnologie w terapii i edukacji
  • Warsztaty metodyczne do wyboru: elementy tutoringu i mentoringu dla nauczycieli, gry w procesie edukacyjnym, mnemotechniki w stymulowaniu aktywności poznawczej dziecka, wyzwalanie kreatywności ucznia
  • Warsztaty metodyczne do wyboru: elementy tutoringu i mentoringu dla nauczycieli, gry w procesie edukacyjnym, mnemotechniki w stymulowaniu aktywności poznawczej dziecka, wyzwalanie kreatywności ucznia
  • Elementy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • Praktyka obserwacyjno-asystencka
  • Praktyka opiekuńczo - wychowawcza
  • Praktyka terapeutyczna (dyplomowa)

 

Kryteria rekrutacji:  

Kandydat ubiegający się o przyjęcie na studia II stopnia musi posiadać kwalifikacje I stopnia uzyskane na dowolnym kierunku z obszaru nauk społecznych lub humanistycznych z przygotowaniem pedagogicznym oraz kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach II stopnia na tym kierunku, a w szczególności:

  • ma podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin;
  • ma wiedzę na temat zasad i norm moralnych;
  • posiada umiejętność obserwowania i badania i wyciągania wniosków z różnych obszarów działalności społecznej;
  • potrafi rozwijać swoje umiejętności w zakresie wiedzy i kompetencji społecznych,
  • zna język obcy na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. 

Forma sprawdzenia kwalifikacji kandydata.
Weryfikacja dokumentów (dyplomu ukończenia studiów I stopnia i suplementu) na dowolnym kierunku z obszaru nauk społecznych lub humanistycznych z przygotowaniem pedagogicznym.

W przypadku, gdy liczba kandydatów przekracza limit przyjęć, o przyjęciu decyduje miejsce na liście rankingowej utworzonej w oparciu o średnią z ocen: ostatecznego wyniku studiów i oceny z przebiegu studiów.

 

 >>> Sylwetka absolwenta 

 

>>> Pedagogika (terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji) studia stacjonarne II stopnia - link do systemu rekrutacji

>>> Pedagogika (terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji) studia niestacjonarne II stopnia - link do systemu rekrutacji

 

 

 

 
Admin © Politechnika Śląska
 
Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono.
Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej
Studia dwuletnie magisterskie II stopnia