Katedra Stosowanych Nauk Społecznych
Katedra Stosowanych Nauk Społecznych powstała w roku 1995 przy Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej. Katedra liczy w chwili obecnej 27 zatrudnionych osób w tym 8 profesorów, 16 doktorów i 3 magistrów.
Sekretariat Katedry
ul. Roosevelta 26-28
41-800 Zabrze
Budynek A, pokój 219
tel: 32-277-73-23
fax: 32-277-73-61
e-mail: roz2@polsl.pl
Władze jednostki
|
 |
Kierownik Katedry: Dr hab. Aleksandra Kuzior, prof. PŚ |
Działalność naukowo-badawcza
Główne kierunki badań w Katedrze to:
- Zarządzanie zasobami ludzkimi, w szczególności:
- teoria i praktyka marketingu kadrowego
- kulturowe aspekty praktyki zarządzania
- teoria komunikacji i public relations
- edukacja menedżerów, przygotowanie i kształcenie kadr kierowniczych dla administracji i przemysłu
- współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi, m.in. zarządzanie wiedzą, zarządzanie talentami
- problematyka elastycznego zatrudnienia oraz nowoczesnych form organizacji pracy i ich wpływu na zarządzanie zasobami ludzkimi
- Socjologia i psychologia przemysłowa, w szczególności:
- socjologia miasta
- socjologia przemysłu
- socjologia życia publicznego, w tym badania nad lokalnymi społecznościami obywatelskimi
- ludzie i instytucje w procesach transformacji miejskich społeczności lokalnych
- zagadnienia etyki biznesu i etyki menedżera
- psychologiczne aspekty wirtualizacji zarządzania
- Komunikacja społeczna, w szczególności:
- istota i funkcje PR
- komunikowanie interpersonalne i społeczne
- kultura języka
- psychologiczne aspekty komunikacji społecznej i PR
- kreowanie wizerunku
- strategie i techniki negocjacji
- Badania rynku i reklamy, w szczególności:
- badania marketingowe
- ewaluacja
- socjologia reklamy
- Zagadnienia behawioralnej szkoły zarządzania, w szczególności:
- metodologia nauki, nauk technicznych i nauk o zarządzaniu
- społeczne i ekonomiczne aspekty zarządzania organizacją
- motywowanie do pracy
- zarządzanie informacją i wiedzą w przedsiębiorstwach uczących się
- kultura organizacyjna a kształtowanie postaw pracowniczych
- edukacja menedżerów w Polsce na tle tendencji kształcenia menedżerów w Europie Środkowej i Zachodniej
- ekologiczne konteksty zarządzania regionem przemysłowym
- zasady zrównoważonego rozwoju
Działalność dydaktyczna
-
Na nowym kierunku kształcenia
Cognitive technologies - studia stacjonarne II stopnia w języku angielskim Katedra koordynuje moduły wybieralne:
- Cognitive technologies in modern business services
- Cognitive technologies and Industry 4.0
- Cognitive technologies in Smart City services
- Badania rynku i reklamy
- Socjologia regionów przemysłowych
- Socjologia biznesu i mediów
- Komunikacja społeczna i PR
- Socjologia społeczności lokalnych
- Socjologia Internetu i społeczności wirtualnych
- Zarządzanie Kadrami w Administracji Publicznej
Zasadniczym celem kierunku kształcenia Socjologia jest wykształcenie specjalisty w zakresie stosunków społecznych w skali makro i mikro, działającego w warunkach rozwiniętej gospodarki rynkowej i wzrastającej złożoności życia społecznego, który potrafi:
- analizować zachodzące przekształcenia społeczne i prognozować ich kierunki
- przewidywać konsekwencje przekształceń dla regionów i społeczności lokalnych
- prowadzić badania zmian rynku pracy
- działać w zakresie problemów komunikacji społecznej
- diagnozować zjawiska z zakresu patologii społecznej
- działać w wymiarze public relations
- prowadzić badania ewaluacyjne
Podstawowa wiedza absolwenta ma obejmować:
- przedmioty ogólnego wykształcenia humanistycznego
- wiedzę z zakresu socjologii i psychologii pracy
- wiedzę z zakresu psychologii społecznej
- przedmioty społeczno-ekonomiczne związane z nabyciem umiejętności organizatorskich
- metody analizy i diagnozy procesów społecznych
- metody ilościowo-informatyczne przydatne do analizy i opisu zjawisk społecznych
OPIS SPECJALNOŚCI NA KIERUNKU SOCJOLOGIA
Plik do pobrania:
Prezentacja kierunku Socjologia na WOIZ (.ppt)
Specjalności na studiach I stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych)
1. Specjalność: Badania rynku i reklamy
Celem specjalności jest przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania i realizacji badań społecznych. Absolwenci otrzymują wiedzę w zakresie przygotowania i prowadzenia badań ilościowych i jakościowych, gromadzenia, analizy i interpretacji uzyskanych wyników. Absolwenci dysponują umiejętnościami tworzenia i opracowywania projektów badawczych, potrafią tworzyć i korzystać z baz danych, są przygotowani do posługiwania się naukowymi narzędziami w celu opisu zjawisk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem dziedziny gospodarki. Oprócz wiedzy teoretycznej absolwenci uzyskują umiejętności praktyczne odpowiadające potrzebom rynku pracy.
W ramach specjalności prowadzone są zajęcia m.in. z przedmiotów: przygotowanie i realizacja projektu badawczego, metody badań społecznych, badania marketingowe, reklama i badania w reklamie. Dydaktykami są specjaliści z powyższych dziedzin. Absolwenci specjalności badania rynku i reklamy
2. Specjalność: Socjologia regionów przemysłowych
Studenci na specjalności Socjologii Regionów Przemysłowych zdobywają wiedzę z zakresu ogólnego wykształcenia humanistycznego, znajomości regionów przemysłowych, procesów społecznych w nich zachodzących. Potrafią zanalizować zachodzące przekształcenia społeczne i prognozować ich kierunki, przewidywać konsekwencje przekształceń dla regionów i społeczności lokalnych oraz prowadzić badania zmian rynku pracy.
Przedmioty, które prowadzone są w ramach specjalności Socjologii Regionów Przemysłowych to m. in. socjologia regionów przemysłowych, socjologia miasta, socjologia przemysłu, problemy rynku pracy w regionach przemysłowych, restrukturyzacja regionów przemysłowych. Zajęcia prowadzone są przez kadrę dydaktyczną posiadającą duże doświadczenie, także praktyczne. Student zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne niezbędne na rynku pracy.
3. Specjalność: Socjologia biznesu i mediów
Celem specjalności jest zintegrowanie wiedzy uzyskiwanej w trakcie studiów socjologicznych z elementami zarządzania, co zwiększa konkurencyjność absolwentów na współczesnym rynku pracy. Interdyscyplinarny charakter socjologii biznesu i mediów umożliwia poznanie podstaw zarządzania oraz uzyskanie kompetencji niezbędnych w pracy menedżerskiej. Absolwenci uzyskują także umiejętności w obszarze korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
W ramach studiów prowadzone są m.in. przedmioty z zakresu negocjacji, zarządzania zasobami ludzkim, socjologii organizacji, komunikowania społecznego.
Specjalności na studiach II stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych)
1.Specjalność: Komunikacja społeczna i PR
Celem specjalności komunikacja społeczna i PR jest wyposażenie absolwenta w wiedzę i umiejętności praktyczne związane z różnymi płaszczyznami komunikacji społecznej: komunikacji medialnej, interpersonalnej, organizacyjnej. Absolwent dysponuje wiedzą z zakresu socjologii, komunikowania i psychologii. Potrafi stosować adekwatne strategie komunikacyjne, zaplanować kampanię informacyjną, analizować i interpretować komunikaty medialne, zaprojektować badania nad mediami.
W ramach specjalizacji prowadzone są m.in. następujące przedmioty: socjologia komunikowania masowego, public relations, komunikacja i pr w zarządzaniu kryzysowym, globalne procesy społeczne.
2. Specjalność: Socjologia społeczności lokalnych
W trakcie studiów na specjalności socjologia społeczności lokalnych studenci zdobywają wiedzę z zakresu ogólnego wykształcenia humanistycznego, znajomości społeczności lokalnych oraz procesów społecznych w nich zachodzących. Potrafią analizować w jaki sposób globalne procesy wpływają na społeczności lokalne, poznają także współczesne problemy i wyzwania wielokulturowości.
Przedmioty, które prowadzone są w ramach specjalności to m. in. socjologia społeczności lokalnych, socjologia pogranicza, zróżnicowanie społeczne, współczesne problemy wielokulturowości, społeczeństwo obywatelskie teoria i praktyka, a także organizacje pozarządowe i ich społeczne funkcje. Absolwenci dysponują zarówno wiedzą teoretyczną, jaki i umiejętnościami praktycznymi, pozwalającymi na znalezienia zatrudnienia w charakterze pracownika socjalnego, doradcy w zakresie projektowania rozwiązań lokalnych problemów społecznych oraz specjalisty w zakresie badania opinii społecznej.
3. Specjalność: Socjologia Internetu i Społeczności Wirtualnych
Szybki rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych całkowicie zmienił funkcjonowanie współczesnych społeczeństw. Niezbędne stało się więc wykształcenie nowego typu specjalistów umożliwiających lepsze rozumienie i wykorzystanie owych zmian przedsiębiorcom i administracji samorządowej. Celem specjalności jest wykształcenie specjalistów (będących wsparciem zarówno dla przemysłu, jak i różnego typu organizacji) posiadających wiedzę z zakresu:
- kierunków rozwoju społeczeństwa, grup społecznych w dobie internetu,
- zmian w funkcjonowaniu miast i regionów pod wpływem powstania nowego typu połączeń sieciowych,
- analizy innowacji społecznych powstających pod wpływem internetu,
- wykorzystania nowych mediów, w tym portali społecznościowych do analizy zmian społecznych,
- wykorzystania nowych mediów do komunikacji z klientami, mieszkańcami itp.,
- analizy e-rynku pracy.
Absolwenta socjologii na Politechnice Śląskiej wyróżnia:
- umiejętność praktycznego wykorzystania badań i analiz socjologicznych,
- umiejętność analizy i diagnozy procesów zachodzących w internecie,
- znajomość najnowszych metod i technologii informatycznych i umiejętność ich wykorzystania dla analizy zjawisk społecznych.
Przedmioty, jakie zaliczą studenci w ramach specjalności, obejmują wiedzę:
- kanoniczną (kursy socjologiczne ogólne i sprofilowane na potrzeby specjalności m.in. społeczeństwo informacyjne, społeczności wirtualne, e-rynek pracy, smart city),
- metodologiczną (m.in., analizy ilościowe i jakościowe danych, analityka internetowa, itp.),
- komunikacyjną (m.in., komunikacja masowa, relacje z klientami czy komunikowanie w zespole).
Absolwenci kierunku mogą znaleźć zatrudnienie jako:
- specjaliści ds. kontaktów z klientami i społecznościami za pośrednictwem internetu
- doradcy w zakresie projektowania kampanii reklamowych w internecie
- specjaliści w zakresie badania opinii społecznej, w tym także za pośrednictwem internetu.
Plik do pobrania:
Prezentacja kierunku Socjologia na WOIZ (.ppt)
Celem specjalności Zarządzanie Kadrami w Administracji Publicznej realizowanej na kierunku kształcenia Zarządzanie jest przygotowanie absolwentów do sprawowania funkcji zawodowych w zakresie szeroko pojętego zarządzania zasobami ludzkimi. Specjalność ta gwarantuje doskonałe przygotowanie merytoryczne i praktyczne do pracy na stanowiskach kierowniczych w administracji lokalnej i regionalnej.
Podstawowa wiedza absolwenta obejmuje takie zagadnienia jak:
- kształtowanie systemów wynagrodzeń
- określanie strategii personalnej
- tworzenie systemów motywacji
- organizacyjne, prawne i socjologiczne aspekty funkcjonowania społeczności lokalnych
- zakres działań związanych z marketingiem miasta
- sposoby pozyskiwania środków finansowych z funduszy UE
Absolwenci proponowanej specjalności mogą znaleźć pracę m.in. jako menedżerowie ds. zarządzania zasobami ludzkimi, rekrutacji, PR, szkoleń w różnych jednostkach sektora publicznego.
Ostatnia aktualizacja strony: 06.01.2021 r.
Józef Ober